رمز عبور را فرموش کرده ام
کد مقاله : 13961128174273000037
عنوان مقاله : طراحی شبکه تعاونیهای توزیع وبازاریابی محصولات کشاورزی: راهکاری عملیاتی در راستای اقتصاد مقاومتی
کلمات کلیدی : بازاریابی شبکهای، تعاونی بازاریابی استانی، اقتصاد مقاومتی
نشریه شماره : 4 فصل پاییز - زمستان 1396
مشاهده شده : 729
فایل های مقاله : 354 KB
هدف اصلی این تحقیق، طراحی مدل استقرار ساز و کار شبکه تعاونیهای توزیع و بازاریابی محصولات کشاورزی کشور در سه سطح ملی، استانی و شهرستانی می¬باشد. در این پژوهش سعي شده است به ضعفهای نظام توزیع کالا در اقتصاد کشور، بازاریابی محصولات کشاورزی و بيان ضرورت و اهميت شبکهسازی در بازاريابي و سیستم توزیع در قالب شرکتهای تعاونی در بخش کشاورزی پرداخته شود و با مروری بر تجارب کشورهای مختلف در این زمینه؛ راهکارهای مواجه با مسائل نظام بازاريابي محصولات کشاورزی در ایران ارائه شود. روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی به شیوه مطالعه کتابخانهای است. نتایج نشان میدهند که طراحی شبکه تعاونیهای توزیع و بازاریابی محصولات کشاورزی ضمن افزایش کارایی، کاهش هزینههای مبادلاتی و تسهیل دستیابی مستقیم مشتریان به تولیدکننده، موجب سهمبری حداکثری کشاورزان کوچک و روستاییان از ارزش افزوده تولیدات و مشوق تولیدکننده، توانمندسازی وی با افزایش سهمبری و نهایتا کاهش چرخههای معیوب و نامولد (کاذب) واسطهگری می¬گردد. از این¬رو نتایج اجرای این پژوهش در راستای عملیاتی شدن بندهای 5 و 6 سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی مبنی بر حمایت از تولید داخل بویژه بخش کشاورزی در راستای استقرار یک سیستم متشکل بازاریابی و توزیعی، و رقابتی¬شدن تعاونیهای بازاریابی در راستای توسعه صادرات میباشد.